Daniela Hradilová: Mezi lukami

Na úpatí druhé nejvyšší hory Beskyd, pod vrchem Kněhyně, nechala architektka Daniela Hradilová ožít tradiční roubený dům, jehož počátky se datují až do roku 1880. S úctou a respektem k původním materiálům, jež nabízí okolní příroda, za pomoci fortelných rukou zručných řemeslníků včetně tesařů, které architektka potkala, když opravovali Jurkovičův Libušín na nedalekých Pustevnách, i díky zdánlivě nekonečným a voňavým okolním loukám a snovým výhledům do krajiny vznikl dům jako stvořený pro útěk z civilizace… nebo pro návrat ke kořenům.

 

Když si architekt staví nebo rekonstruuje objekt sám pro sebe, výsledek obvykle vyčnívá z řady. Nulová nutnost kompromisů nebo uzpůsobování architektova záměru investorovi dává vzniknout výjimečnému designu a ucelenému konceptu, kde všechno do sebe zapadá jako dokonalá mozaika a výsledná stavba nese čitelný rukopis autora. I z tohoto důvodu rekonstrukci tradičního roubeného domu z konce 19. století a jeho přerod na rekreační objekt ocenili porotci soutěže Grand Prix Architektů 2022 – Národní cena za architekturu čestným uznáním.

 

„Okna a dveře čekají na křídla. Ložnice na půdu pod nohama. Schody jdou po špičkách. Kuchyň už není chlévem, průjezd bude jídelnou a stůl sní o prvním večeru. Staletá studna střádá kapku za kapkou a zahrada se nemůže dočkat – veliké hrušně s malými sladkými hruškami a švestkové aleje podél kamenité cesty k domu, domů. Naše hromady vracíme, kam patří, beskydský jíl a kamení. Nad semínky louky a divokých květin krouží motýli. Dům v louce jako by tu byl pořád,“ popisuje stavbu Daniela Hradilová, investorka a architektka v jedné osobě. Cesta k poetickému snění na zápraží znovuobnoveného stavení však byla dlouhá.

 

Původní objekt sestával z obytného stavení – dřevěné roubené stavby – a kamenného chléva. Architektka Hradilová se rozhodla v první fázi rekonstrukce odstranit veškeré dodatečné nánosy materiálů a nepůvodních konstrukcí. Ke spolupráci si přizvala firmu se specializací na rekonstrukce lidových staveb. Stavení na kamenném základu se zachovaným sklepem obnovila za použití místního jedlového dřeva. „Mým záměrem bylo, aby všechny použité materiály pocházely z nejbližšího okolí domu – nejen dřevo, ale také kámen na chybějící části kamenného chléva, zídky nebo zpevněné plochy, staré žulové desky, jež najdeme na podlahách nebo venkovní terase. Z kamene byl obnoven také komín a stará kopaná studna. Jako střešní krytinu jsem zvolila ručně štípaný modřínový šindel bez povrchové úpravy,“ vypočítává Daniela Hradilová.

 

Obnovená roubená konstrukce domu používá jako spoje tradiční dřevěné kolíky, dubové tyče a jako izolaci ovčí rouno. Zvenku jsou trámy opracovány ručním tesáním, ze strany interiéru pak drásáním. V ložnicích zaujmou podlahy vytvořené ze sto let starých, původně řeznických stolů. V roubené části se nachází hlavní obytný prostor, k němuž z jedné strany přiléhá vstupní veranda a ze strany druhé kamenný přístavek s koupelnou. Trámové schodiště spojuje přízemí domu s jeho podkrovím, které je pojato jako velkorysý vzdušný prostor a slouží k relaxaci a příležitostnému spaní.

 

Kamenná část stavení rovněž prošla zásadní obnovou a dnes v ní najdete kuchyň. Zcela originálním a velice působivým místem domu je prosklený průjezd, který slouží nejen jako jídelna, ale také jako pozorovatelna, odkud se celoplošnými okny otevírá jedinečný výhled ven do okolí. Díky chytré volbě kamenné dlažby, která je stejná uvnitř i vně, se zde interiér opticky dokonale potkává s exteriérem.

 

Dominantním prvkem proskleného průjezdu se stalo svítidlo MOON od Davide Groppi, které dělá čest svému názvu a v proskleném průjezdu připomíná měsíc v úplňku plující pod oblohou… Rovněž další interiérové vybavení nese značky zvučných jmen: V koupelně najdete keramiku Villeroy & Boch a dlažbu Mutina, v kuchyni nábytek od Reform Copenhagen či Todus. Veškerá svítidla ovládají černé otočné vypínače berker serie 1930 z pravého porcelánu Rosenthal. Aby vynikl historický duch stavení, byly v této realizaci použity vypínače v nástěnném provedení, tzn. s instalační krabičkou a přiznaným kabelovým vedením. Právě pro svou robustnost a pohledový přívodní kabel poutají na sebe v interiéru zaslouženou pozornost. Vysoce autenticky vypadají jak na kamenných zdech, tak na světlém i tmavém dřevě. „Vypínače a zásuvky berker serie 1930 se nejen svým názvem, ale především vzhledem hlásí k době svého vzniku, tzn. do 30. let 20. století,“ vysvětluje Thomas Grund, generální ředitel společnosti Hager v České republice, do jejíhož portfolia domovní spínače berker patří. „Tyto vypínače vypadají téměř přesně jako první otočné vypínače, které dodnes potkáváme ve starých staveních po našich prarodičích,“ usmívá se Thomas Grund a dodává: „Vypínače, zásuvky a další elektroinstalační prvky z řady berker serie 1930 v sobě ovšem snoubí retro vzhled s precizní moderní technologií a nekompromisní bezpečností. Proto se je nemusíme obávat použít ani na dřevěné obložení, protože jsou od něho odděleny speciální nehořlavou podložkou. Použití našich vypínačů v této rekonstrukci, která se otevřeně hlásí k udržitelnosti, používání přírodních materiálů a celkovému respektu k životnímu prostředí, navíc přesně zapadá do filozofie a environmentální politiky společnosti Hager. Mám radost, že v tomto s architektkou souzníme.“

 

Pohlazení pro duši nabízí nejen do posledního detailu promyšlený interiér domu, ale také jeho okolí. Stavení obklopuje rozlehlá louka o čtyřech tisících metrech čtverečních. Je oseta beskydskou travní směsí s divokými květy a osázena starými odrůdami ovocných stromů. Protože není oplocená, vplouvá plynule do okolních horských luk a pastvin a je zdánlivě nekonečná.

 

„Roubenku jsme našli náhodou…nebo si našla ona nás? Zachránili jsme ji, stejně jako naše představy – představy o architektuře jako citlivosti, která se zachytí v domě. Na každém místě tohoto stavení se ocitneš v jiném čase. V čase dřeva, kamene, ovčí vlny a lnu. V čase, kterého se můžeš dotknout a který voní a chutná, až máš z toho husinu. A mezitím jsme tu potkali lidi – řemeslníky s hlubokýma očima a silnýma rukama. To oni tu byli stovky dní, aby stovky let starý dům zůstal napořád,“ uzavírá poeticky Daniela Hradilová.


Foto:
Romana Bennet
Petr Polak Studio

Použité produkty:
berker serie 1930 Porzellan Made by Rosenthal